NRK Netwerk – september 2018
Als we Mathijs Bouman (FD 14 juli 2018) mogen geloven (en wie durft zijn Raderwerk in twijfel te trekken?) is Nederland bijna het beste land ter wereld. Na een samenstelling van maar liefst 5 mondiale ranglijsten eindigt Nederland op de 2e plaats, nipt na Zwitserland. Fijn dat er lijstjes zijn; dan kan ik mijn perceptie van de dagelijkse praktijk tenminste negeren.
Nee, ik ben geen pessimist of doemdenker; immers dan houdt je het niet lang vol als ondernemer. Ik ben een rasoptimist maar ik constateer wel elke dag opnieuw dat innoveren ongelooflijk moeilijk is. Het betekent immers dat je door vernieuwingen veranderingen wil doorvoeren en juist daartegen verzet de mensheid zich in groten getale. Vele ‘no-brainers’ hebben het nooit gehaald en zullen het ook in de toekomst niet halen. Toch blijven we grote nadruk leggen op innoveren en nemen we deze ‘Innovatie-Processie van Echternach’ voor lief. Stilstand is als nooit tevoren in de 5e versnelling achteruit! Innovate or die!
Ik beschouw het lijstje van Mathijs dan ook maar als analoog aan het behalen van een diploma: daarna ga je in de praktijk pas met vallen en opstaan leren hoe het moet en gaat…
Dus blijven we innoveren. En volgens een ander lijstje onderscheiden we ons als rubber- en kunststofindustrie al jaren in het Nederlandse innovatielandschap. We weten dus aardig hoe het moet. Toch zie ik een enorme uitdaging voor onze industrie. De technologische ontwikkelingen gaan sneller dan in één curriculum te vatten. We gaan heel veel kennis nodig hebben om de nieuwe technologieën toe te passen. We zullen onze toekomstige medewerkers dus meer dan ooit al werkende moeten trainen en opleiden. Niet een leven lang leren. Een leven lang kwalificeren voor de evoluerende job. En daarbij kunnen we ons geen Echternach Processie veroorloven; het moet in één keer goed! Dat is pas innoveren!
Het onderwijs innoveren is dan ook onze grootste uitdaging en ook daar geldt onverkort: Innovate or die!
Jac. Gofers