Specialisten aan het woord
Soms moeten we lang wachten totdat onze ontwerpen op de markt te zien zijn
“Die aluminimum voedselkarretjes in vliegtuigen zien er toch verschrikkelijk armoedig uit? Al die butsen en krassen. Dat kan met kunststof veel beter.” Zo begon de kennismaking van Promolding met de luchtvaart. Vincent Schats, Senior Design Engineer, en Rik Knoppers, Senior Innovation Technologist, over de cateringtrolley voor airlines.
Rik: “Ze moesten lichter en net zo tegen een stootje kunnen als een Samsonite-koffer, en zoveel mogelijk kunststof onderdelen bevatten om hem zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te maken.”
Vincent: “Ja, maar welke kunststof? Het materiaal moest brandveilig zijn, en tot 150 kg voedsel kunnen dragen. De trolleys gaan ook door een soort wasstraat met allerlei chemicaliën. Daar moest de kunststof en de lijm tegen kunnen.”
Rik: “Ze moesten krachten tot 13G (bij 110 kg inhoud ca. 13000 N) kunnen weerstaan, weet je nog? En bij een noodlanding mogen ze niet openvliegen.”
Vincent: “Daarom kozen we bij de deuren voor heel veel scharnierpunten, dan werden de krachten verdeeld.”
Rik: “Bijkomend voordeel: je kreeg de trolleys ook met geweld niet open. Waren ze vooral voor de duty free sales-artikelen erg blij mee.”
Vincent: “Later zijn we ze ook voor andere luchtvaartmaatschappijen gaan maken. De Chinezen wilden ze. We blijven steeds verder verbeteren en uitbreiden.”
Rik: “Dat is iets wat mensen nog weleens over het hoofd zien: voor iedere nieuwe toepassing moet je opnieuw gaan ontwerpen. En opnieuw testen. En herontwerpen. Ook bij kunststof toepassingen voor de luchtvaart.”
“Als kruimel op de rug van een olifant”
Henk: “De mensen van Promolding maken het verschil. Met hun designkwaliteiten en materiaalkennis behoren ze tot de top. Hun knowhow samen met onze luchtvaartkennis geeft een unieke combinatie.” En Theo, naar aanleiding van de fonkelnieuwe relatie van AeroCat en Promolding met de Gategroup: “Je begint samen als kruimel tussen de olifanten; tien jaar later rij je op de rug van één van die olifanten.”
Henk Hasler, Chief Operation Officer AeroCat, en Theo Alsemgeest, Directeur AeroCat