BLOG: Door generalisten te verbinden, worden we specialisten

Specialisten aan het woord

 

We hebben het vaak over hightech, maar wat verstaan we hier eigenlijk onder? “Hightech zie ik als die producten waarbij de moeilijkheidsgraad van ontwerpen en produceren hoog tot zeer hoog is”, zegt Hans Antonissen, Project Manager bij Promolding.

 

“In feite hebben we het over het maken van iets dat in kunststof eigenlijk niet kan. Neem een metalen veertje. Kunststof heeft de eigenschap dat het juist níét kan veren. Het is dan aan ons om het ontwerp zo in te steken dat we niet meer afhankelijk zijn van zo’n veertje. Bij hightech komen ook heel andere wetten kijken: gassen die van A naar B moeten stromen; vloeistofwetten; fysische aspecten. En alles moet ook nog eens messcherp op elkaar aansluiten, tot op de duizendste millimeter nauwkeurig.”

“Details zijn natuurlijk belangrijk”, vult Bastiaan Meulblok, Senior Designer Engineer, aan. “Het doel is natuurlijk het einddoel wat de klant wil bereiken. Hoe we daar komen, dat maakt niet uit dan.”

 

Kwaliteit, beheersbaarheid, betrouwbaarheid

Heeft hightech het werk bij Promolding veranderd? Hans: “Toen ik hier vier jaar geleden kwam werken, zag je bij presentaties veel afbeeldingen van het product. Nu werken we ons eerst door twintig grafieken heen. Bij hightech draait alles om kwaliteit, beheersbaarheid en betrouwbaarheid. Eigenlijk zijn wij allemaal generalisten die zich heel snel in een onderwerp kunnen verdiepen en zich dat eigen maken.”

En kunnen ze dat bij de afdeling Product Development dan wel aan? “Het is mijn taak de generalisten die we zijn, zo met elkaar te verbinden dat we specialisten worden”, sluit Hans af. “Dan zijn we tot heel veel in staat.”

 

 

“Je weet wat je aan ze kunt vragen!”

“Komen we toch weer bij het geheime project. Kan ik níets over vertellen. Misschien dat mijn functie een aanwijzing is. We zochten in elk geval een spuitgieter die ook kan ontwerpen. Tapzuilen, daar maakt Promolding ook onderdelen voor. Als je een relatie hebt, weet je wat je elkaar kunt vragen.”

Allard de Groot, Projectmanager verpakkingsontwikkelingen Heineken